I takt med at virksomheder vokser, bliver IT en større del af den interne struktur. I samme omfang kan diverse systemer hjælpe med, at optimere arbejdsprocesser og effektiviteten blandt medarbejdere såvel som en forbedring af service overfor kunderne.
Netop IT programmer er altså super smarte, når først de virker. Desværre kan der være en smule kompleksitet, hvilket kan medføre store frustrationer for ejere og medarbejdere, hvis ikke der simpelt kan findes en løsning.
Der findes overordnet to løsninger på problemet, hvoraf den ene kan blive en stor lønpost for virkomheden, hvis ikke der er tilstrækkelig med arbejde – kontinuerligt. Ansættelsen af en IT supporter er nemlig en mulighed. Ansættelsen af en enkelt medarbejder medfører dog oftest yderligere omkostninger i form af opsætning af systemer m.v.
Alternativet er outsourcing og ekstern IT support. Her kommer erfarende it supportere forbi når problemerne står på, og har muligheden for at sparre internt med deres kollegaer. Uanset om computeren driller, nettet fejler eller printeren ikke printer – så er hjælpen ved hånden, når behovet opstår.
Fordele ved outsourcing af IT support
Der er flere fordele ved at benytte ekstern IT support. Har i ikke et konstant behov for hjælp, så vil outsourcing tilsikre jer den nødvendige hjælp, uden at der skal betales for en medarbejder som er til stede konstant. I takt med virksomhedens vækst, så er skalering ligeledes en mulighed, i samarbejdet med en ekstern samarbejdspartner.
Ofte vil der hos det eksterne IT konsulenthus også være mere erfaring at trække på. Konsulenterne kommer med mange års erfaring i bagagen, ligesom kollegaernes tanker kan bruges ved løsningen af opgaver. Ved fast tilknytning vil supporteren lære jeres virksomhed at kende, hvorfor arbejdet løbende bliver lettere og lettere at udføre.
Ligesom ekstra hjælp kan tilføres, for hurtigt at løse problemerne, så kan denne ligeledes undlades, i perioder hvor alt fungerer. Der er altså ikke unødvendige lønudgifter, i perioder hvor alt fungerer. Dette er særligt en udfordringer i virksomheder med en størrelse, hvor en fastansættelse ikke er en mulighed, men der kontinuerligt opstår problemer med teknologien.